Lotnictwo
Wyładowania atmosferyczne niosą
bezpośrednie zagrożenie dwojakiego rodzaju:
Zjawiska te są silnie związane z występowaniem wyładowań atmosferycznych, dlatego informacje o ich aktywności dostarczane przez Nowcast stanowią cenne źródło wykorzystywane jako uzupełnienie innych danych.
- Stanowią niebezpieczeństwo dla samolotów w locie ze względu na możliwość bezpośredniego uderzenia piorunem, a przez to uszkodzenie samolotu, zapłon paliwa, uszkodzenie elektroniki, porażenie osób w nim przebywających. Szczególnie niebezpieczne są momenty startu i lądowania samolotu w obecności chmur burzowych.
- Wpływają na naziemną obsługę ruchu lotniczego. Szczególne zagrożenie może powstać podczas wystąpienia pioruna w momencie np. tankowania paliwa. Poza tym, ze względu na silne korelacje czasowe lotów, burza z piorunami może spowodować opóźnienia na lotnisku, a co za tym idzie dezorganizację ruchu lotniczego na znacznym obszarze. Wczesne ostrzeżenie przed burzą pozwala kierować ruch na inne lotniska i w efekcie unikać opóźnień.
Zjawiska te są silnie związane z występowaniem wyładowań atmosferycznych, dlatego informacje o ich aktywności dostarczane przez Nowcast stanowią cenne źródło wykorzystywane jako uzupełnienie innych danych.
W ciągu ostatnich 50 lat odnotowano bardzo niewiele wypadków lotniczych, w
których uderzenie pioruna mogło odgrywać jakąś rolę. Najtragiczniejszy taki
wypadek wydarzył się 8 grudnia 1963 roku. Piorun zapalił opary paliwa w
zbiornikach Boeinga 707 linii Pan American World Airways, lecącego nad stanem
Maryland. Zginęli wszyscy ludzie na pokładzie - aż 81 osób. Zarząd Lotnictwa
Cywilnego zlecił wkrótce potem wyposażenie wszystkich samolotów pasażerskich w
odgromniki